Avaa maksuton asiakkuus ja käy kauppaa Traderin parhaassa hintaluokassa (alk. 0,03% tai min. 3 €) jopa 2 kuukautta. Aloita nyt »

Usein kysytyt kysymykset

Usein kysytyt kysymykset

Tältä sivulta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin

Palvelu
Asiakkuuden avaus
Hinnoittelu
Sovellukset
Varojen siirtäminen
Kaupankäynti
Verotus

Mandatum Trader -kaupankäyntipalvelu

Mikä on Trader?

Trader on Saxo Bankin teknologiaan perustuva kaupankäyntipalvelu kaikille sijoittajille Suomessa. Traderin kautta pääset käsiksi poikkeuksellisen laajaan instrumenttitarjontaan eri puolilla maailmaa.

Palvelussa voit käydä kauppaa kilpailukykyisin hinnoin esimerkiksi osakkeilla, rahastoilla, ETF:illä ja johdannaisilla.


Mitkä ovat Mandatum Lifen ja Saxo Bankin roolit palvelussa?

Mandatum vastaa Trader-palvelussa asiakkaan tunnistamisesta, suomenkielisestä asiakaspalvelusta ja palvelun markkinoinnista. Tanskalainen Saxo Bank vastaa palvelussa kaupankäynnistä, arvopaperien säilytyksestä ja viranomaisraportoinnista.


Tarjoaako Trader suomenkielistä asiakaspalvelua?

Kyllä. Mandatum vastaa Traderin suomenkielisestä asiakaspalvelusta: trader@mandatumlife.fi, p. 010 516 8989 (ma-pe 9-16). Muina aikoina Saxo Bank palvelee asiakkaita kiireisissä kaupankäyntiin liittyvissä asioissa englanniksi numerossa +45 3977 4000


Asiakkuuden avaaminen Traderiin

Henkilöasiakas

Kuka voi avata asiakkuuden Traderiin?

Trader-asiakkuuden voi avata täysi-ikäinen Suomessa asuva sijoittaja, jolla on suomalaiset verkkopankkitunnukset. Asiakkuuden avaaminen alaikäiselle ei ole toistaiseksi mahdollista.

Osakesäästötilin voi avata kuka tahansa luonnollinen henkilö. Henkilöllä saa olla samanaikaisesti vain yksi osakesäästötili. Yritys ei voi avata osakesäästötiliä. Lue lisää osakesäästötilistä.


Mitä tarvitsen asiakkuuden avaamiseen?

Tarvitset asiakkuuden avaamiseen ainoastaan suomalaiset verkkopankkitunnukset. Asiakkuuden perustaminen on mahdollista Danske Bankin, Nordean, Osuuspankin, S-Pankin, Handelsbankenin, Oma Säästöpankin, Ålandsbankenin, POP Pankin ja Säästöpankin verkkopankkitunnuksilla.


Miksi en pääse kirjautumaan palveluun asiakkuuden avaamisen jälkeen?

Useimmiten voit kirjautua palveluun heti asiakkuuden perustamisen jälkeen, mutta joissain tapauksissa asiakkuuden perustaminen voi mennä Saxo Bankissa manuaaliseen käsittelyyn. Tässä tapauksessa saatamme kysyä lisätietoja asiakkuuden perustamista varten, jolloin asiakkuuden avaamisessa voi kestää muutama päivä.


Yritysasiakas

Voiko yritys avata asiakkuuden Traderiin?

Myös yritys voi avata asiakkuuden Traderiin. Yritystilin avaamiseksi ota yhteyttä Traderin asiakaspalveluun trader@mandatumlife.fi, josta saat tarvittavat dokumentit ja ohjeet asiakkuuden avaamiseen.

Täytä tarvittavat dokumentit sähköisesti tai toimita ne Traderin asiakaspalveluun tulostettuna ja täytettynä. Saat dokumenttien palauttamiseen asiakaspalvelulta suojatun sähköpostin. Traderin asiakaspalvelu auttaa tarvittaessa dokumenttien täyttämisessä. Lue lisää yritystilistä ja yritystilin avaamisesta.


Voinko perustaa valuuttatilejä?

Voit perustaa valuuttatilejä kaupankäyntialustan kautta.

  • TraderGOssa: Tili > Muut > Add New Currency Account
  • TraderPROssa: Lisää moduuli > Muu > Add New Currency Account

Voinko hallinnoida arvopaperisalkkua toisen henkilön puolesta valtakirjalla?

Voit antaa valtakirjalla käyttöoikeuden kaupankäyntitilillesi. Valtakirjan saat asiakaspalvelusta trader@mandatumlife.fi


Minulla on jo asiakkuus Saxo Bankissa. Voinko käyttää silti Traderia?

Voit siirtää olemassa olevan Saxo Bank -tilisi Traderiin. Asiakkuus ei siirry Saxo Bankin ulkopuolelle, mutta saat käyttöösi muun muassa Traderin hinnoittelun, suomenkielisen asiakaspalvelun ja pääsyn ainutlaatuisiin sisältöihin, tuttujen Saxo Bankin palveluiden lisäksi. Saat lisätietoa Saxo-tilin siirrosta asiakaspalvelustamme, trader@mandatumlife.fi.



Hinnoittelu

Miten hinnoitteluni määrittyy Traderissa?

Mandatum on sopinut erilliset hinnat Saxo Bankin kanssa koskien Trader-palvelua. Traderissa asiakkuuden avaaminen ja arvopaperien säilytys ovat maksuttomia. Maksat ainoastaan kaupankäynnistä.

Traderissa on kolme eri hintaluokkaa, ja hintaluokkasi määrittyy edellisen kuukauden aikana tehtyjen kauppojen tai palvelussa olevan varallisuuden perusteella. Hintatasosi päivittyy aina kuukauden alussa. Tutustu hinnoitteluun tarkemmin.


Mistä näen voimassa olevan hinnoitteluni?

Näet instrumenttikohtaisen hinnoittelun sekä toimeksiannon kokonaiskustannukset omalla hintatasollasi aina suoraan kaupankäynti-ikkunassa ennen toimeksiannon jättämistä.


Veloitetaanko asiakkuuden avaamisesta tai arvopapereiden säilyttämisestä säilytys- tai hallinnointimaksuja?

Tilin tai salkun avaaminen ja arvopapereiden säilytys on maksutonta. Yksittäisiin arvopapereihin, kuten esimerkiksi ADR:iin, voi liittyä Saxo Bankista riippumattomia ulkoisia säilytyskustannuksia.


Sisältyykö palveluun passiivisuusmaksuja?

Asiakkailta ei peritä passiivisuusmaksuja. Saxo Bank perii joissain maissa passiivisilta asiakkailtaan lisäkuluja (nk. "inactivity fee"), mutta Traderin käyttäjiltä tällaisia maksuja ei peritä.

Kuulun etujärjestöön. Miten saan jäsenedut voimaan kaupankäyntitililleni?

Voit toimittaa etujärjestön viimeisimmän jäsenmaksun maksukuitista kopion kaupankäyntialustan kautta, niin saamme lisättyä tilillesi jäsenedun.


Kaupankäyntialustat ja sovellukset

Mitä kaupankäyntialustaa minun kannattaisi käyttää?

Trader-asiakkaana käytössäsi on kolme eri kaupankäyntialustaa: TraderGO, TraderPRO ja TraderONE sekä TraderGO- ja TraderONE-mobiilisovellukset. Voit vaihtaa kaupankäyntialustojen välillä vapaasti kirjautumalla ja kokeilla mikä alusta sopii sinulle parhaiten.
TraderGO on huipputehokas alusta kokeneemmalle sijoittajalle ja treidaajalle.
TraderPRO on ammattitason kaupankäyntialusta Windowsille ja Macille.
TraderONE on älykäs alusta aloittevalle sijoittajalle ja yksinkertaisuutta arvostavalle.

Voit tutustua eri alustojen ominaisuuksiin tarkemmin myös täältä.


Onko kaupankäyntialustojen hinnoissa eroja?

Kaupankäyntisovellusten käytöstä ei veloiteta ja käyt kauppaa omalla hintatasollasi sovelluksesta riippumatta.

Onko kaupankäyntialustoista saatavilla mobiilisovellukset?

Trader-asiakkaana käytössäsi on kaksi mobiilisovellusta kaupankäyntiin; TraderGO ja TraderONE. Lataa sovellukset Googlen tai Applen sovelluskaupasta ja päätä vapaasti, kumpi sovelluksista sopii parhaiten omaan strategiaasi.

Huomaathan, että et voi käyttää Traderia Saxo Bankin oman mobiilisovelluksen kautta, vaan sinun tulee ladata Mandatumin Trader-mobiilisovellus kirjautuaksesi tilillesi. Tabletilla voit valita käytätkö sovelluskaupasta ladattavaa sovellusta vai selainversiota.


Voinko käyttää biometristä tunnistusta mobiilisovelluksissa?

Pankkitunnuksilla tapahtuvan ensimmäisen tunnistautumisen jälkeen voit ottaa käyttöösi nopean biometrisen tunnistautumisen. Applen laitteissa tunnistautuminen tapahtuu Face ID:n tai Touch ID:n avulla. Android-laitteissa tunnistautuminen tapahtuu sormenjälkitunnistuksella.

Varojen siirtäminen

Kuinka voin tallettaa varoja Trader-tililleni?

1) Verkkomaksu. Voit tallettaa palveluun varoja reaaliaikaisella verkkomaksulla kaupankäyntialustan kohdasta Talletukset ja siirrot -> Verkkomaksu. Valitse talletuksen yhteydessä mille kaupankäyntitilille talletuksen teet.

2) Pankkisiirto. Voit tehdä talletuksen palveluun pankkisiirrolla. Pankkisiirto aloitetaan omasta verkkopankista ja siirtoon tarvittavat maksutiedot löytyvät kaupankäyntialustalta kohdasta Talletukset ja siirrot -> Pankkisiirto. Viestikenttään voit laittaa oman nimesi tai kaupankäyntitunnuksen. Pankkisiirroilla tehdyistä talletuksista lisätään vastatili, minne voit tehdä nostoja.

Saxo Bank hyväksyy ainoastaan omalta pankkitililtä tehdyt talletukset ja mikäli maksajana on joku muu, talletus palautetaan maksajan tilille.


Tein talletuksen. Milloin varat näkyvät kaupankäyntitililläni?

Verkkomaksulla tehdyt talletukset näkyvät kaupankäyntitilillä pääsääntöisesti heti. Huomioithan, että vaikka verkkomaksulla tehdyt talletukset ovat heti käytettävissä käteisinstrumenttien kaupankäyntiin, talletuksen varsinainen arvopäivä on kahden pankkipäivän kuluttua talletuksesta. Mikäli siirrät varoja eteenpäin heti talletuksen jälkeen, tili on hetkellisesti miinuksella ja negatiivisesta summasta peritään korkoa kahden päivän ajan.

Pankkisiirroilla tehdyssä talletuksissa voi kestää 1-3 pankkipäivää ennen kuin varat näkyvät kaupankäyntitilillä.

Mikäli talletus ei näy kaupankäyntitililläsi neljän pankkipäivän kuluttua, tarkistathan ensisijaisesti omasta pankistasi, miksi maksussa on viivettä.


Tein nostopyynnön. Milloin varat näkyvät pankkitililläni?

Nostot tehdään kansainvälisellä pankkisiirrolla, jolloin nostoissa voi kestää muutama pankkipäivä. Huomioithan, että nostoaikatauluun vaikuttaa esimerkiksi osakekauppojen selvitysaika (t+2).


Miksi en voi nostaa varoja kaupankäyntitililtä?

Voit nostaa varoja vastatilin lisäämisen jälkeen. Voit lisätä vastatilin helpoiten tekemällä esimerkiksi yhden euron talletuksen pankkisiirrolla haluamaltasi vastatililtä, jolloin vastatilin tiedot tallentuvat automaattisesti. Pankkisiirto aloitetaan omasta verkkopankista ja siirtoon tarvittavat tiedot (IBAN-tilinumero) löytyvät kaupankäyntialustalta kohdasta Talletukset ja siirrot -> Pankkisiirto. Viestikenttään voit lisätä oman nimesi.

Vaihtoehtoisesti voit lisätä vastatilin kaupankäyntialustan tukipyyntöjen kautta kohdasta Ota yhteyttä tukeen -> ”Lisää uusi pankkitilin numero nostoja varten”.

Vastatilin lisäämiseen tarvitset IBAN-tilinumeron, pankkisi SWIFT/BIC koodin, kopion tiliotteesta tai kuvakaappauksen verkkopankista, josta käy ilmi tilin haltijan nimi ja tilinumero, sekä kopion henkilöllisyystodistuksesta.

Vastatilin lisäämisen jälkeen voit tehdä nostoja kaupankäyntialustan kautta kohdasta Talletukset ja siirrot -> Nosta varoja. Nostopyynnön jälkeen saat tekstiviestitse koodin, joka tulee syöttää kaupankäyntialustan vahvistusikkunaan. Reaaliaikaisesta verkkomaksusta ei lisätä vastatiliä palveluun.


Ovatko kaupankäyntitilillä olevat käteisvarat talletussuojan piirissä?

Palvelussa olevat käteisvarat kuuluvat Tanskan talletussuojan piiriin, joka on sama kuin Suomessa (100 000 euroa).

Omistetut arvopaperit kuuluvat sijoittajansuojaan, jossa välittäjän konkurssitilanteessa niitä korvataan enintään 20 000 euron edestä sijoittajaa kohti.

Sijoittajansuoja korvaa enintään 20 000 euron edestä niitä arvopaperiomistuksia, joita syystä tai toisesta ei onnistuttaisi palauttamaan oikeille rekisteröidyille omistajilleen esimerkiksi konkurssitilanteessa. Lisätietoja talletus- ja sijoittajansuojasta löydät linkistä Danish Guarantee Fund (fs.dk)



Kaupankäynti

Mille markkinoille voin sijoittaa Traderissa?

Traderissa käytössäsi on Saxo Bankin poikkeuksellisen laaja sijoituskohteiden valikoima, joka kattaa kymmeniä osakemarkkinoita ja kymmeniä johdannaismarkkinoita sekä kymmeniä tuhansia sijoituskohteita eri puolilla maailmaa.

Traderin valikoima kattaa Pohjoismaiden, muun Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoiden lisäksi kiinnostavia markkinoita kuten Kiina, Japani, Singapore ja Australia, joihin sijoittajilla ei tavallisesti ole helppoa pääsyä. Löydät Traderista koko Saxo Bankin online-kaupankäynnin valikoiman.


Millä instrumenteilla voin käydä kauppaa Traderissa?

Traderissa ulottuvillasi on osake- ja ETF-markkinoiden lisäksi laaja kattaus johdannaiskohteita kuten futuurit, optiot ja muut johdannaiset.

Tutustu intrumentteihin Traderissa:


Miten saan reaaliaikaiset kurssit käyttöön?

Kurssidata on lähtökohtaisesti 15 min viivästettyä. Reaaliaikaiset kurssit ovat tilattavissa haluamillesi markkinoille kaupankäyntialustan kautta kohdasta Tilaukset.

Ei-ammattimaisille asiakkaille osake- ja ETF-markkinoiden 1-tason reaaliaikaisten hintojen maksu hyvitetään takaisin, jos asiakas on tehnyt kalenterikuukauden tilauskohtaisen minimimäärän verran toteutuneita toimeksiantoja. Toteutuneiden toimeksiantojen tilauskohtainen minimäärä on 4 kappaletta ja Australian pörssissä 6 kappaletta. 


Miksi en näe kaikkia instrumentteja kaupankäyntialustalla?

Voit tarkistaa mitkä instrumentit ovat näkyvillä TraderGOssa ja TraderPROssa kohdasta Asetukset -> Kaupankäyntituotteet ja ottaa tuotteita käyttöön tai poistaa käytöstä halutessasi. Instrumentit, joita et valitse, eivät näy kaupankäyntialustalla. Kaupankäyntialusta pyytää sinua tekemään soveltuvuustestin valitsemistasi monimutkaisista instrumenteista.


Miksi sain seuraavan virheilmoituksen yrittäessäni ostaa arvopaperia: ”Riskiä ei voi enää lisätä instrumenttiasetusten vuoksi”?

Kyseinen virheilmoitus voi liittyä moneen asiaan, mutta yleisimpiä syitä instrumentin oston estolle on ETF:ien ja rahastojen osalta avaintietoasiakirjan (KID) puuttuminen, sekä se ettei tuotteella käydä kauppaa Saxo Bankin tukemassa pörssissä. Ei-ammattimaiset asiakkaat eivät voi ostaa ETF:iä ja rahastoja, joilta puuttuu EU-lainsäädännön (MiFID 2) vaatima avaintietoasiakirja virallisella kotimaisella kielellä.


Mistä löydän ideoita ja inspiraatioita kaupankäyntiin?

Traderin kaupankäyntialustoilta löydät sijoittamisesi tueksi kattavan valikoiman sijoitusteemoja, vaihdetuimpien kohteiden listoja sekä tietoa nousijoista ja laskijoista. Inspiroivia sisältöjä suomeksi löydät Traderin sivuilta kohdasta paremmaksi sijoittajaksi. Laajimmat sisällöt löydät englanninkielisestä TraderGosta sekä Saxon sivuilta Find inspiration and investment ideas – Saxo Bank A/S Support (help.saxo)



Verotus ja raportointi

Siirtyvätkö kaupankäyntitietoni automaattisesti Suomen verottajalle?

Saxo Bank toimittaa Traderin kaupankäyntitiedot käteisinstrumenttien, eli osakkeiden, ETF:ien, rahastojen ja joukkovelkakirjojen osalta automaattisesti Verohallinnolle. Tarkistathan saamasi esitäytetyn veroilmoituksen ja varmistat, että tiedot ovat oikein ja täydelliset.

Onko käytössäni raportteja veroilmoitusta varten?

Traderissa käytössäsi on arvopapereiden luovutusvoitot ja -tappiot summaava 9A-veroraportti. Veroraportilta näet yhteenvedon verovuoden aikana tekemiesi osakkeiden, ETF:ien, rahastojen ja joukkovelkakirjojen myyntitoimeksiantojen luovutusvoitoista tai -tappioista arvopapereittain.

Johdannaisten raportointia varten kaupankäyntialustalta löytyy useita raportteja kuten Suljetut positiot raportti, josta käy ilmi kauppojen voitot ja tappiot halutulla ajanjaksolla. Suurin osa kaupankäyntialustan raporteista on saatavilla Excel- ja PDF-muodossa.

Vuoden aikana mahdollisesti maksetut osingot on eritelty omalla osinkoraportillaan.


Maksanko osakesäästötilillä veroa voitolla myymistäni sijoituksista tai osingoista?

Osakesäästötilillä myytyihin sijoituksiin tai sijoituksista saatuihin tuottoihin ei kohdistu välitöntä veroa. Osakesäästötiliä verotetaan vasta nostaessasi rahaa tililtä. Noston yhteydessä myös osingot verotetaan kokonaisuudessaan, joten osinkojen osittainen verovapaus ei koske osakesäästötiliä.


Miten osakesäästötililtä nostettuja varoja verotetaan?

Nostettaessa varoja voitolliselta osakesäästötililtä pääomatuloveroa maksetaan noston tuotto-osasta. Noston tuotto-osa lasketaan markkina-arvon (rahavarat + sijoitusten arvo) ja tilille siirrettyjen varojen perusteella seuraavasti: Nostettava summa * (1 - tilille siirretyt varat / osakesäästötilin markkina-arvo).

Muu osa nostosta on verotonta pääomaa, joka vähennetään noston jälkeen tilille siirretyistä varoista.

Nostettaessa varoja tappiolliselta osakesäästötililtä koko nostettava summa on verotonta pääomaa.


Mihin voin lähettää palautetta ja kehitysideoita?

Voit lähettää palautetta ja kehitysideoita osoitteeseen trader@mandatumlife.fi.

Arvostamme mielipidettäsi ja kehitämme palvelua aktiivisesti saamamme palautteen perusteella.