Usein kysytyt kysymykset

Mikä on Mandatum Trader?

Mandatum Trader on Mandatum Lifen tarjoama, Saxo Bankin teknologiaan perustuva kaupankäyntipalvelu kaikille sijoittajille Suomessa. Traderin kautta pääset käsiksi poikkeuksellisen laajaan instrumenttitarjontaan eri puolilla maailmaa.

Palvelussa voit käydä kauppaa kilpailukykyisin hinnoin esimerkiksi osakkeilla, rahastoilla, etf:illä ja johdannaisilla.

Mitkä ovat Mandatum Lifen ja Saxo Bankin roolit palvelussa?

Mandatum Life toimii Mandatum Traderissa nk. Introducing Brokerina, vastaten palvelussa asiakkaan tunnistamisesta sekä suomenkielisestä asiakaspalvelusta. Tanskalainen Saxo Bank vastaa palvelussa kaupankäynnistä, arvopaperien säilytyksestä ja viranomaisraportoinnista.

Kuka voi perustaa tilin Mandatum Traderiin?

Traderiin voivat perustaa tilin täysi-ikäiset Suomessa asuvat sijoittajat, joilla on suomalaiset verkkopankkitunnukset. Tällä hetkellä tilin luominen on mahdollista Dansken, Nordean, OP:n, S-Pankin, Handelsbankenin, Oma Säästöpankin, Ålandsbankenin, POP Pankin ja Säästöpankin verkkopankkitunnuksilla.

Tilin avaaminen alaikäiselle ei ole toistaiseksi mahdollista.

Mitä tarvitsen tilin avaamiseen?

Tarvitset tilin avaamiseen ainoastaan suomalaiset verkkopankkitunnukset. Tällä hetkellä tilin luominen on mahdollista Dansken, Nordean, OP:n, S-Pankin, Handelsbankenin, Oma Säästöpankin, Ålandsbankenin, POP Pankin ja Säästöpankin verkkopankkitunnuksilla.

Voiko yritys avata tilin Mandatum Traderiin?

Voit avata tilin yritykselle Traderiin. Yritystilin avaamiseksi voit olla yhteydessä asiakaspalveluun trader@mandatumlife.fi, josta saat tilin avaamiseen tarvittavat dokumentit ja ohjeet.

Siirtyvätkö kaupankäyntitietoni automaattisesti Suomen verottajalle?

Traderin kaupankäyntitiedot toimitetaan automaattisesti Suomen verottajalle. Huomaathan, että asiakkaan tulee tarkastaa, että esitäytetyn veroilmoituksen tiedot ovat oikein ja täydelliset.

Tarjoamme käyttöösi myös arvopapereiden luovutusvoitot ja -tappiot summaavan 9A-näkymän myöhemmin vuoden 2019 aikana.

Veloittaako Mandatum Trader salkun avaamisesta tai säilyttämisestä säilytys- tai hallinnointimaksuja?

Trader ei peri tilin tai salkun avaamisesta tai säilyttämisestä maksuja asiakkaalta.

Tarjoaako Mandatum Trader suomenkielistä asiakaspalvelua?

Kyllä. Mandatum Life vastaa Traderin suomenkielisestä asiakaspalvelusta: trader@mandatumlife.fi, p. 010 516 8989 (ma-pe 9-16). Muina aikoina Saxo Bank palvelee asiakkaita kiireisissä kaupankäyntiin liittyvissä asioissa englanniksi numerossa +45 3977 4000.

Toimivatko TraderONE ja TraderGO -sovellukset myös tabletilla ja mobiilissa?

Kyllä. Voit ladata TraderONEn ja TraderGOn mobiilisovellukset Googlen ja Applen sovelluskaupoista.

Huomaathan, että et voi käyttää Traderia Saxo Bankin oman mobiilisovelluksen kautta, vaan sinun tulee ladata Traderin mobiilisovellus.

Voinko siirtää arvo-osuustilini toiselta palveluntarjoajalta Mandatum Traderiin?

Voit siirtää arvo-osuustilin toiselta palveluntarjoajalta Traderiin. Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme trader@mandatumlife.fi arvo-osuustilin siirtämiseksi.

Mille markkinoille voin sijoittaa Mandatum Traderissa?

Traderissa voit ostaa ja myydä osakkeita, rahastoja, joukkovelkakirjoja, valuuttoja ja johdannaisia kymmenillä eri markkinoilla.

Valikoima kattaa Pohjoismaiden, muun Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoiden lisäksi kiinnostavia markkinoita kuten Kiina, Japani, Singapore ja Australia, joihin sijoittajilla ei tavallisesti ole helppoa pääsyä. Koko Mandatum Traderin valikoima on online-kaupankäynnin kohteena.

Sisältyykö palveluun passiivisuusmaksuja?

Ei, emme peri käyttäjiltä passiivisuusmaksuja.

Saxo Bank perii joissain maissa passiivisilta asiakkailtaan lisäkuluja (nk. "inactivity fee"), mutta Traderin käyttäjiltä tällaisia maksuja ei peritä.

Minulla on jo tili Saxo Bankissa. Voinko käyttää silti Mandatum Traderia?

Kyllä, voit siirtää olemassa olevan Saxo Bank -tilisi Traderiin. Pääset siten käsiksi muun muassa Traderin hinnoitteluun, suomenkieliseen asiakaspalveluun ja ainutlaatuisiin sisältöihin, tuttujen Saxo Bankin palveluiden lisäksi.

Saat lisätietoa Saxo-tilin siirrosta asiakaspalvelustamme, trader@mandatumlife.fi.

Mihin voin lähettää palautetta ja kehitysideoita?

Voit lähettää palautetta ja kehitysideoita osoitteeseen trader@mandatumlife.fi.

Arvostamme mielipidettäsi ja kehitämme palvelua aktiivisesti saamamme palautteen perusteella.

 

Hinnoittelu ja rahan siirtäminen

Miten hinnoitteluni määrittyy Mandatum Traderissa?

Traderissa tilin avaaminen ja arvopaperien säilytys ovat maksuttomia. Asiakas maksaa ainoastaan kaupankäynnistä.

Traderissa on kolme eri hintaluokkaa, ja asiakkaan hintaluokka määrittyy tehtyjen kauppojen tai palvelussa olevan varallisuuden perusteella. Voit tutustua hinnoitteluun tarkemmin täältä.

Mistä näen voimassa olevan hinnoitteluni?

Näet instrumenttikohtaisen hinnoittelusi sekä toimeksiannon kokonaiskustannukset aina suoraan kaupankäynti-ikkunassa ennen toimeksiannon jättämistä.

Miten voin siirtää rahaa Trader-tililleni?

Voit siirtää rahaa Trader-tilillesi helpoiten reaaliaikaisella verkkomaksulla.
TraderONE -selainsovelluksessa löydät rahansiirron ylänavigaatiosta ja valitsemalla Talleta ja siirrä.
TraderGO -selainsovelluksessa löydät rahansiirron valitsemalla ylänavigaatiosta Tili > Verkkomaksu.

Halutessasi voit perustaa myös useampia valuuttatilejä Traderiin. Voit olla asiasta yhteydessä asiakaspalveluun, trader@mandatumlife.fi.

Voinko perustaa useampia valuuttatilejä Mandatum Traderissa?

Voit perustaa useita eri valuuttatilejä Traderiin. Voit olla asiasta yhteydessä asiakaspalveluun, trader@mandatumlife.fi.

Onko eri Trader-sovellusten hinnoittelussa eroja?

Traderissa voit valita kahdesta eri sijoitussovelluksesta: TraderONEsta ja TraderGOsta. Voit vaihtaa sovellusten välillä vapaasti.

Hinnoittelu sovelluksissa on sama. Hinnoittelutaso määritty kaupankäyntimäärän tai palvelussa olevien varojen perusteella. Voit tutustua hinnoitteluun tarkemmin täältä.